Toplu Taşımada 76. Yıl
- Ankara’nın 76 Yıl Önce Başlayan Toplu Taşıma Tarihi, Sürekli Gelişmeye Yönelik Atılımlarla Dikkat Çekiyor - Avrupa’nın En Çevreci Otobüs Filosuyla Toplu Taşımacılıkta 76. Yılını Dolduran Başkent’te İlk Otobüsler 1935 Yılında Alınırken, Bir Dönem Caddeleri Arşınlayan Troleybüsler Artık Anılarda Kaldı
11 Nisan 2011 Pazartesi 03:47Avrupa’nın en çevreci filosuna sahip Ankara’da, toplu taşımacılık 76. yılını doldurdu.
Kurtuluş Savaşı’nın büyük bir zaferle sonuçlanmasının ardından Gazi Mustafa Kemal Atatürk tarafından Başkentlik şerefine kavuşturulan Ankara’da, toplu taşımacılığın temelleri 1 Ekim 1935’te Belediye Otobüs İdaresi’nin kuruluşuyla atıldı. Aynı yıl Sovyetler Birliği’nden 100 adet ZAS marka otobüs, 25 adet kamyon ve 4 adet arazöz ile yedek parça alarak faaliyete geçen Otobüs İdaresi, 12 hat üzerinde yoğun saatlerde yolcu taşımaya başladı.
1942 yılında Almanya’dan satın aldığı 7 adet Magirus marka otobüsü filosuna dahil eden Otobüs İdaresi, sonradan İsveç’ten 1944 -1946 yıllarında aldığı10 adet FBW otobüs ve 1946 yılında alımı yapılan 19 adet Ford marka otobüs ile taşıt sayısını artırdı.
12 Ekim 1946 tarihinde garajda çıkan bir yangınla Otobüs İdaresi’nin 10 adet FBW ve 5 adet Ford marka otobüsü talihsiz bir şekilde kullanılmaz hale geldi. Otobüslerin trafiğe çıkamayacak şekilde harap olması nedeniyle yaşanan ulaşım sıkıntısı, Hatay ve İstanbul belediyelerinden satın alınan araçların hizmete sokulmasıyla giderildi.
- YANGIN ÜZDÜ
Yangın sonrasında oluşan ulaşım sıkıntısı için çözüm ABD’de bulundu. 1947 yılına kadar yalnızca otobüs çalıştıran işletme, aynı yıl yeni bir uygulama başlatarak, şimdi anılarda kalan troleybüsü devreye soktu. Amerika’dan satın alınan 20 adet BIRILL marka troleybüs, 10 kilometrelik bir hava hattında işletmeye alındı. İlk troleybüs hattı Ulus-Bakanlıklar arasında hizmet verdi.
- EGO 1950 YILINDA KURULDU
Otobüs İdaresi, 1 Ocak 1950 tarihinde, “Ankara Elektrik, Havagazı ve Otobüs İşletme Müessesesi Genel Müdürlüğü (EGO)” bünyesine katıldı. 1952 yılında MAN marka 13 adet troleybüs hizmete sokan işletme, 1961’de alınan 33 adet Ansaldo marka troleybüsün ardından bu hizmete bir daha yatırım yapmadı, ancak toplu taşım filosunun hızla artan nüfusa yetebilmesi için otobüs alımı aralıksız devam etti.
1960’lı yıllarda otobüs ithaline izin verilmediği için mevcut filo ile hizmet veren Otobüs İdaresi, 1961-62 yıllarında Almanya’dan alınan 308 adet Bussing ile filosunu yeniden güçlendirmeye başladı.
1970’li yıllarda Otobüs İşletmesi, Hipodrom Atölyesi’nde tamamı Türk mühendis ve işçilerinden oluşan çalışma grubunun ortaya koyduğu çabalarla ilk yerli otobüsü imal ederek, yine bir ilke imza attı ve tarihe geçti.
Filosu yıllar geçtikçe güçlenen ve bir Başken’te yakışır hale gelen Otobüs İdaresi tarafından, 1974 yılında 50 adet Mercedes otobüs ile 1977’de 20 adet Magirus midibüs, 1980 yılında Macaristan’dan alınan 35’i 3 kapılı 50 adet körüklü 85 İkarus marka otobüs ve 1975-1982 yıllarında da 477 adet MAN marka otobüs satın alındı.
- AVRUPA’NIN EN ÇEVRECİ FİLOSU
Kurulduğu günden bu yana otobüs sayısını belirli aralıklarla artıran EGO bünyesindeki Otobüs İşletme Dairesi, bugün ise Türkiye’nin en çevreci filosuyla en kaliteli hizmeti vermeye devam ediyor. Gelişen teknoloji ile Başkentlilerin şikayet ve ihtiyaçları doğrultusunda filosunu sürekli yenileyen EGO Genel Müdürlüğü, 2007-2010 yılları arasında teslim alınan 450 tanesi klimalı 1090 doğalgazlı araç ile sadece Türkiye’ye değil Avrupa’ya da örnek oluyor. Bünyesindeki toplam 1958 adet otobüs ile Otobüs İşletmesi Dairesi tarafından Başkent Ankara’da yılda ortalama 200 milyon kişi taşınıyor.